Daimler Buses wprowadza zmiany: nowy partner w produkcji baterii dla autobusów elektrycznych
Daimler Buses, znany producent autobusów, oraz BMZ Polen, specjalista w budowie systemów baterii, ogłosili strategiczne partnerstwo mające na celu rozwój i dostawę nowej generacji baterii do autobusów elektrycznych. W efekcie tej współpracy, Daimler Buses zmienia swojego dotychczasowego dostawcę baterii. Klienci Daimlera mogą oczekiwać nowych akumulatorów typu „NMC4” już od połowy tej dekady.
Nowa generacja akumulatorów ma umożliwić autobusom elektrycznym Daimlera osiąganie większego zasięgu oraz dłuższą żywotność baterii. Chociaż szczegóły techniczne nie zostały dokładnie ujawnione, to z pewnością nowa technologia ma przewyższać obecne rozwiązania. Na przykład, obecna generacja baterii „NMC3” zawiera komórki o formacie 21700 (21 mm średnicy i 70 mm długości), z chemią niklowo-manganowo-kobaltową, gdzie 600 komórek mieści się w jednym module, a dziewięć modułów tworzy jeden pakiet o łącznej pojemności 98 kWh. W autobusie eCitaro o długości 12 metrów można zamontować do sześciu takich pakietów, co gwarantuje zasięg do 280 kilometrów, a w wersji przegubowej 18-metrowej – do siedmiu pakietów (686 kWh), zapewniając zasięg do 220 kilometrów.
Nowa generacja baterii ma oferować wyższą gęstość energii, co przy tej samej wielkości baterii zapewni większy zasięg. Kompozycja chemiczna ogniw pozostaje ta sama, ale możliwe są zmiany w proporcjach składników. Montaż nowych baterii będzie prowadzony przez BMZ Polen, firmę zlokalizowaną w Gliwicach, należącą do niemieckiej grupy BMZ z Karlstein am Main.
BMZ wraz z Daimler Buses zamierzają wspólnie rozwijać technologię baterii, dostosowując ją do potrzeb autobusów elektrycznych. Nowe akumulatory typu NMC4 mają stać się dostępne dla klientów od połowy tej dekady, co prawdopodobnie oznacza już następny rok.
Co ciekawe, Daimler Buses odchodzi od korzystania z systemów baterii Akasol, które dotychczas były montowane w Hesji. Teraz produkcja baterii będzie przeniesiona do Polski. BMZ Polen, założone w 2010 roku, zapowiada rozbudowę produkcji na terenie Gliwic i stworzenie zakładu specjalizującego się w produkcji baterii do autobusów z pełni automatyczną linią montażową, jak informuje Paweł Kępski, szef działu EV w BMZ Poland.
BMZ Holding, znany gracz na niemieckim rynku baterii, projektuje systemy litowo-jonowe nie tylko dla mobilności elektrycznej, ale także dla stacjonarnych magazynów energii. Warto przypomnieć, że w 2018 roku firma przejęła konsorcjum TerraE, mające ambitne plany budowy produkcji ogniw w Niemczech. BMZ, pod marką Terra E, oferuje obecnie różne komórki baterii, które są produkowane na liniach w Azji, a ich zakłady produkcyjne znajdują się w Polsce, Chinach, USA, Północnej Macedonii i Brazylii.