iPhone 16e sprzedaje się lepiej niż SE, ale może nie zatrzymać spadku sprzedaży Apple w Chinach

Nowy model Apple, iPhone 16e, w cenie 599 dolarów, sprzedaje się obecnie lepiej niż trzecia generacja iPhone SE, która została wprowadzona na rynek kilka lat temu i kosztuje 429 dolarów.

W pierwszych trzech dniach od premiery sprzedaż iPhone 16e była o 60% wyższa niż w przypadku iPhone SE z 2022 roku. Mimo to prognozy wskazują, że ogólna sprzedaż Apple w Chinach może spaść o 2% w skali roku.

Jednym z kluczowych powodów są ograniczenia modelu 16e – smartfon posiada tylko jeden aparat na tylnej obudowie, podstawowa wersja oferuje ograniczoną przestrzeń na dane, a jego możliwości związane ze sztuczną inteligencją są niewystarczające. Chociaż Apple planuje wprowadzenie zestawu funkcji Apple Intelligence dla chińskich użytkowników już w środkowej części roku, obecne ograniczenia sprawiają, że smartfon może być mniej atrakcyjny dla tamtejszych konsumentów.

Kolejnym wyzwaniem dla Apple jest coraz silniejsza konkurencja ze strony producentów urządzeń z Androidem, których sprzedaż jest dodatkowo wspierana przez chiński rząd. „Konkurencja ze strony Androida będzie jeszcze silniejsza, zwłaszcza w obliczu państwowych dotacji w Chinach, które w znacznie większym stopniu wspierają smartfony z tym systemem niż produkty Apple” – powiedziała Nabila Popal, dyrektor IDC.

Chiński rząd przeznaczył 300 miliardów juanów (ponad 41 miliardów dolarów) na subsydia, które mają na celu pobudzenie konsumpcji. W ostatnich miesiącach dotacje objęły również rynek smartfonów, co pozwoliło takim firmom jak Xiaomi i Vivo na znaczne zwiększenie sprzedaży.

Dodatkowym czynnikiem ograniczającym sprzedaż Apple w Chinach jest prestiż społeczny zwany „face”, czyli wartość, jaką konsumenci przypisują swojemu statusowi. „Wielu chińskich użytkowników zwraca uwagę na swój wizerunek i nie chce być postrzeganych jako posiadacze tańszego modelu iPhone’a” – wyjaśnił Bryan Ma z IDC.